Hur hanterar man destruktiv kritik

 
 
 
Det finns personer som attackerar en, som kanske mobbar, som kastar skit på en, som får en att känna alla möjliga negativa känslor. Någon gång i livet kommer dessa människor komma. Dessa folk är som de är, att gå in och försöka kontrollera dessa är desamma som att starta krig. Det är dock svårt att acceptera den verkligheten ibland, att inse fakta att alla kommer inte tycka om en, det kommer komma attacker.
 
 
TIPS!
 
  • Stärk din självmedkänsla. Genom att vara förstående, ha empati/sympati och genom att ge dig själv omsorg kommer du kunna bli lugnare i situtionen.
 
  • Om du har en god relation med dina känslor (speciellt ilska) kommer du lättare kunna hantera dessa påhopp, så stärk din relation med din egna känslor. Detta kommer även göra att du kommer kunna hantera andras känslor bättre.
 
  •  En konflikt kan även vara en "trigger"  på ett emotionellt sår, så passa på att det tillfället i akt om det är det och dykt djupt. Integrera det som det triggar inom dig.
 
  • Om du är konflikträdd och rädd för konflikter så är det dags att ta hand om denna rädsla. (Det finns ett specifikt inlägg om konflikträdsla).
 
  •  Varje attack är en stor möjlighet till att stärka sin egna relation med sig själv och ta hand om sig själv ännu mer.Du blir medveten om svagheter i din relation med dig själv och du har nu möjligheten att bli starkare än vad du var innan attacken kom.
 
  • Gå därifrån och agera inte på de starka känslorna som uppkommer. Man kan uttrycka dom i ord om man vill. "Detta gjorde mig mycket ledsen, detta sårade mig". Gå iväg, lämna personer/situationen. Gå in i dig själv, låt dig själv känna, ge dig själv det som denna person inte gav dig. Agera sedan. Att agera i stundens hetta om man själv känner starka känslor är sällan att rekommendera.
  • Sätt gränser. Stärk din självrespekt och självvärde. Genom att du gör detta kommer du lättare och på ett lugnt och konstruktivt sätt kunna sätta gränser. Du kommer lättare kunna stå vid din egna sida när attacker uppkommer. Du kommer lättare kunna visa hänsyn för dig själv på ett lugnt men bestämt sätt.
 
  • Sen om detta är en person som du har en relation till och denna person förödmjukar dig ofta. Då kan det även va dags att fundera på om du ska justera denna relation.

 

 

Relaterade inlägg: "Konflikträdsla", "Hur du ökar din Självrespekt", "att Skapa Självtillit", "Skapa inre trygghet", "Självmedkänsla", "läka emotionella sår"," om acceptans", "att hantera känslor"
 
 
 
.