Acceptans

 
 
Ovillkorlig acceptans betyder inte du blir handlingsförlamad. Ibland kanske du inte har nått val och då kan ovillkorlig acceptans hjälpa dig att leva med det och få ro i det. Men många gånger i livet står vi inför val och ibland kanske inför jobbiga sådana. Val vi egentligen inte vill acceptera och inse att vi faktiskt har.
Rädslan för smärta stoppar oss, men grejen är den att denna rädsla skyddar oss sällan utan gör ibland bara att vi får fortsatt smärta i längden och kanske ökad smärta.
 
Det finns flera stopp klossar så klart. Falska eller/och Negativa grundtankar om oss själva eller/och livet. Hoppet är också en stoppkloss ibland för ovillkorlig acceptans. Hopp har absolut sina positiva sidor och aspekter. Men ibland kan hoppet om en bättre framtid, hoppet om att någon/något ska komma och rädda oss, hoppet om att något kommer förändras faktiskt sätta stopp för vårt agerande. Hoppet kan ibland vara en försvarsmekanism emot vår egna smärta. Det blir bättre sen... ja kanske blir de det, men ibland blir det faktiskt inte bättre utan snarare sämre!  Ibland måste vi faktiskt ge upp hoppet och istället agera för en bättre framtid och ett bättre nu, här och nu.
 
Inte förens vi är villiga att leva med smärtan, ta den till oss och dess budskap kan vi börja agera. Många personer som missbrukar  mat, alkohol eller droger  kan aldrig ta steget ur missbruket om de inte accerpterar att de faktiskt har ett beroende och vilka konsekvenser det innebär. En del behöver därmed få uppleva nått riktigt hemskt innan de agerar, då blir känslorna så starka att de inte kan förneka dom mer. De kan inte fly mer då, de måste inse verkligheten. Och från den ståndpunkten kan de börja att välja nya vägar.
 
 
Genom att släppa in våra känslor och våga känna och se verkligheten som den är oavsett hur smärtsamt det må vara, så kan vi börja agera för något bättre och något vi egentligen vill. Smärtsamma känslor är ofta vägledare som visar dig vad du vill ha och uppleva. Och de kan signalerar till dig när du är på fel stig, så du kan korrigera. Det gäller dock även att ha en viss kännedom om sina jobbiga känslor, de kan ibland vara rädslor också men det kan även bara vara rena känslor. Det finns en viss skillnad där och det gäller att man gräver och utforskar sina känslor och vad de egentligen beror på och att se sanningen och vara ärlig mot sig själv. En viktig komponent att ha när man utforskar sina känslor är att ha självmedkänsla med sig själv.
 
 
 
 
 
 
Genom att praktisera ovillkorlig acceptans emot dig själv och din omgivning, så kommer du lättare kunna leva med dig själv. Och du kommer lättare kunna välja val som kanske är smärtsamma för stunden men som öppnar upp dig för att ta emot något annat som du hellre vill ha. 
Metaforiskt sagt så  får acceptans dig att sluta stå och banka på dörrar som är stängda och låsta  eller sitta och stirra på en låst dörr och hoppas att en dag ska den öppnas. Det får dig att sluta gå och försöka "handla en tårta på en elektronik affär". Det får dig att se verkligheten som den är, får dig att se ditt sanna jag och din egna sanning.  Det får dig att ta makten över det du har makten över, dina egna val och vad du väljer utav det som presenteras och vad du väljer att öppna upp dig för.  Det får dig även att vara mer medvetet närvarande. 
 
 
 
Boktips: Att leva ett liv inte vinna ett krig - Anna Kåver