Övning - Inre barn

Det inre barnet pratas det om mycket inom olika terapeutiska behandlingar,
 framför allt inom symbolisk terapi och även ibland inom psykodynamisk terapi. För att läka såret av självhat så måste man gå tillbaka i tiden till roten, till då det började. Att läka sitt inre barn betyder att gå tillbaka mentalt i tiden och möta sig själv som barn när detta barn går igenom de smärtsamma upplevelser som lade grunden till sitt självhat (eller andra emotionella svårigheter). Det handlar om att utforska och bearbeta de känslor man inte kunde bearbeta själv när man var liten. Att gå tillbaka och återuppleva smärtan. Acceptera den ovillkorligt. Förstå smärtan och barnet. Låt känslorna och barnet finnas och bli bekräftade. Inre barn övningar är något som kan hjälpa dig läka på djupet. Sen kan man kombinera det med andra terapier te.x Kbt.
 
Barnet kan anses vara en symbol för sin emotionella del. Och denna del av sig själv bär på sår ifrån barndomen som kan få dig att agera på ett visst sätt nu i ditt vuxna liv. Inprogrammerad tankar och känslor som sitter fast i "barnet" och som det inte kunnat släppa eller bearbeta kan prägla våra liv undermedvetet. Genom att undersöka sin barndom kan man hitta rötter man kan sluta vattna på och sår man kan läka. Jag kommer nedan presentera ett (utav många) tillvägagångsätt att möta sitt inre barn.
 
 
 DEL 1 (integrera )
1) Sätt eller lägg dig bekvämt och börja slappna av
2) Mentalt visualisera, skapa mentala bilder utav att du går bak i tiden och möter dig själv som barn (någonstans mellan 0-10år)
3) Gå tillbaka som du är nu (ditt vuxna jag) med kärlek och ovillkorlig acceptans emot barnet
4) Prata kärleksfullt mot barnet och berätta varför du är där. För att finnas där med barnet genom de jobbiga upplevelserna de upplevt. Du kan rent mentalt även visualisera sår och blåmärken på barnet som symboliserar dessa emotionella sår.
5) Säg till barnet att du kommer gå med barnet in i dessa upplevelser och acceptera & finnas där oavsett hur smärtsamt eller vad barnet upplever. Det finns inget fel i någon känsla eller hur barnet är.
6) Be barnet ta dig tillbaka till EN valfri händelse som var smärtsam och fick dig att känna dig oälskad/ovärdig/värdelös/fel/maktlös/otrygg. Föreställ dig händelsen så detaljrikt som möjligt, för att göra det så verkligt som möjligt och trigga känslorna.
 
7) Visualisera händelsen och upplev känslan utan att försöka ändra eller fixa den och låt det ta den tid det tar.
8) Du kan även visualisera hur det kändes inte bara vad som hände, utan du kan visualisera dig hur det såg ut rent känslomässigt (vilket kan bida till starka mentala bilder). Stötta barnet under denna upplevelse. Ge barnet stöttning och  ovillkorlig acceptans (läs inlägget om ovillkorlig acceptans). Bli även själv barnet.
9) Sätt ord på vad barnet upplever och hur det känns för barnet, bekräfta barnet att den har rätt att känna som det känner.
10) Kanske ser du och inser du nu också när du ser händelsen ur ditt vuxna jags perspektiv också att det inte alls kanske var nått fel på dig som barn, att du blev destruktivt behandlad. Och att det var den andra som skadade dig, det var inget fel på dig. Du kanske även inser att det spelar ingen roll hur mycket du försöker fixa detta, denna andra person/händelse är som den är. Du kan då ge upp kampen om att fixa något som hände i det förflutna i nuet (vilket är det som ofta undermedvetet kan ske annars).
11) När barnet känner sig klar med en upplevelse (när känslorna lugnat sig automatiskt) så kan ni gå vidare till nästa upplevelse (och göra om steg 7-8) eller bara gå in i en annan miljö.
10) Fråga barnet sedan vad det skulle behöva och ge den detta i din inre värld
12) Umgås kärleksfullt med ditt barn och kom sedan tillbaka till nuet när du känner dig redo för det
 
 
Det är viktigt att du inger trygghet och validerar barnet och dess känslor. Att bara finnas där oavsett, utan att förminska, skambelägga eller gå till attack mot barnet. Var din egna förälder med ovillkorlig acceptans, kärlek och respekt inför barnet.
 
Del 2 kan göras om man känner sig redo för det. Det kan ta minuter, timmar, dagar, veckor, månader innan man kanske går vidare till del 2. Ibland kanske man får göra Del1 några gånger innan man går vidare.
 
 
DEL 2 (skapa om din barndom) 20-60 min
 
1) Sätt dig eller lägg dig bekvämt och börja slappna av
2) Visualisera en inre vacker värld
3) Möt dig själv som liten i denna värld (valfri ålder 0-10år)
4) Presentera dig själv och berätta varför du är där. - Att ge dig barnet de upplevelser utav barndomen som barnet önskar.
5) Gå tillbaka till de tidigare situationer som integreras tidigare via del 1 övningen. Fråga nu barnet hur det skulle vilja att det gått till.
6)Spela upp händelsen och stötta barnet i det. Gå in och skydda barnet eller få det att bli skyddad utav någon annan. Rädda barnet. Eller du kan byta ut vissa vuxna och till och med skapa om dina föräldrar eller andra personer helt om du känner för det. Du kan skapa om miljön också om du vill. Eller bara ha det så likt verkligheten du vill fast förändra det som skedde.
7) Gå vidare till andra upplevelser och bara generellt i din barndom och ge det barnet tröstar efter.
8) Va en kärleksfull vuxen och stöttepelare för ditt inre barn
9) Avsluta när du känner dig redo för det.
 
 Syftet här är att tillfredställa sina egna emotionella behov via sig själv. (läs inlägget om emotionella behov)
 
Det finns en hel del på mer kunskap om inre barn på internet och via olika böcker. Så googla gärna runt och leta upp mer fakta om just detta var nått som kändes rätt eller intresserade dig.
 
Relaterade inlägg: "Om acceptans", "Ens mörka sida -sin skugga", "Övning - skapa fred med din skugga"  "Att Hantera känslor" "Läka emotionella sår"
 
Bok tips: "Självkänsla på djupet" och  "Att återerövra sitt liv - Jean Jenson "