Övning - Självvärde

 
 
 
 
Tips 1
Jobba med att ändra grundtankarna och läka emotionella sår utav ovärdighet. Detta är väl egentligen det första steget och det mest grundläggande som skapar en förändring på djupet. 
 
Tips 2
Lokalisera hur det visas i just ditt beteende att du är ovärdig. Skriv upp allt du kommer på. t.ex Jag går med på att umgås med folk jag egentligen inte tycker om. Jag "nöjer" mig med saker/situationer/personer. Jag tar alltid de sämre alternativet (andra hands alternativet) och lämnar det bästa till någon annan (mer värdig).  Jag jobbar på ett jobb jag vantrivs med.  o.s.v.
 
Välj sedan ett eller två alternativ beroende vad som känns bäst för dig. Och ta små små steg för att göra ett mer värdigt beteende inför dig själv i dessa situationer, som påvisar din värdighet inför dig själv. Fokusera på detta beteende varje dag under en hel vecka eller längre beroende på när det känns färdigt för just dig.
 
Övning 
Detta är en visualiserings övning är en inre barn övningen. Sätt undan minst 10minuter varje dag under en vecka (till att börja med för att sen stanna upp och utvärdera om denna övning passade dig) eller längre beroende på vad som känns bäst för dig. 
Lägg dig bekvämt och börja fantisera ett vackert inre landskap där allt är tryggt och kärleksfullt. När du är redo fantisera fram ett barn i valfri ålder som symboliserar dig som yngre. Gå fram och presentera dig själv för barnet som ditt vuxna äldre jag.  Säg att du är här för att ge barnet allt som det vill ha och behöver.  Säg till barnet att det är värdigt oavsett hur barnet är eller ser ut. Fortsätt fantasin och följ med barnet, ge barnet det just det säger att den vill ha. Trigga känslan utav värdighet i barnet. När du känner dig redo låt barnet gå in i dig och ni blir en person. Börja kom tillbaka till vart du är nu.
 
Under dagen när du känner olika känslor och behov, tänkt dig då att det är det lilla barnet inom dig som skriker efter dessa emotionella behov. Du har detta barn inom dig hela tiden, du är ditt egna barn. Sätt undan 15 minuter eller mer för att ta hand om dig själv som om du vore ditt egna barn.
 
 
 
 
 
 
Övning
 Sätt undan 5 minuter eller mer, lägg dig ner bekvämt och börja slappna av. Börja fantisera ett inre vackert landskap med ett vackert slott. Fantisera att detta är ditt slott och du är kejsaren över detta inre rike. Se dig själv som kejsaren. Hur ser du ut? Vilka kläder har du? Hur för du dig? Börja sedan trigga känslan utav värdighet, du är kejsaren och du är värdig allt du vill ha och pekar på i detta rike. Fantisera att du har tjänare som ger dig dina önskningar i detta rike och det enda du behöver vara är att vara dig själv, du behöver inte göra nått för att vara värdig det för du är kejsaren. Fortsätt denna övning tills du upplever någon slags känsla av värdighet eller känslor som ligger nära värdighet. Denn drottning blir sedan ett med dig. När det sen känns rätt, kom tillbaka till nuet.
Och under 5-10 minuter eller mer, agera som om du vore din egna kejsare inför dig själv. För dig som en kejsare, ha kroppsspråket som en värdig drottning/kung. Gör saker som om du gjorde det för en värdig kejsare. Gå dock inte omkring och begär att andra ska behandla dig som en kejsare och de ska vara din butler eller nått, haha. Det hade kanske varit konstigt och framförallt respektlöst. Utan denna övning är för dig och inför dig själv. Den handlar om din relation med dig själv, inte din relation med andra.
 
Känslorna av att vara värdig kommer efter en tid att programmeras in i ditt undermedvetna (om du löst upp de tidigare känslorna av ovärdighet, läk emotionella sår) och det kommer påverka ditt liv i en mer positiv riktning. Du kommer få lättare att ge dig själv det du verkligen vill ha och säga nej till det som inte är nått du egentligen vill ha. 
 
 
 
 
 
 
 
Relaterade inlägg: "Läka emotionella sår", "Att känna sig värdig", " övning -Inre barn "