ÖVNING - Uppskattning/Beröm

Det spelar ingen roll hur mycket beröm och uppskattning man får utav andra om man inte kan uppskatta och berömma sig själv. Man kommer aldrig kunna ta till sig andras beröm fullt ut och deras ord kommer bara åka rakt igenom en om man inte också kan berömma och uppskatta sig själv. För man kommer inte kunna förstå hur andra kan berömma en om man inte kan berömma sig själv.
 
Denna övning stärker ens egna inre positiva självprat och hjälper en att se det positiva med en själv. Gör denna varje dag i 1-2 vecka till att börja med för att sen stanna upp och utvärdera den.
 
 
 
Varje kväll denna veckan ska du säga eller skriva ner 3-5 saker som du tyckt att du gjort bra under dagen.   Som en dagbok nästan. Uppskatta dig själv eller tacka dig själv för dessa 3-5 specifika saker du gjorde just denna dag.
Du kan om du vill repetera ordet "Tack" eller "Bra" för dig själv 3 gånger. Att upprepa ordet tack/bra eller något annat 3 gånger ge en ökad positiv känsla har jag märkt, därför kan man upprepa det om man själv känner att det känns bra att göra det.  T.ex "Bra att jag lagade matlådor att ta med i veckan till skolan/jobbet, bra bra bra."  Det handlar om att trigga känslor, så stanna upp vid varje sak och försök känna uppskattningen också.
 
Det behöver inte vara något speciellt i sig man gjort egentligen. Det beror ju lite på vad man gjort under dagen också. Har man legat sjuk under täcket en hel dag eller inte gjort så mycket kan man tacka sig eller berömma sig själv att man ändå tagit hand om sin kropp genom att vila te.x Bra att jag lyssnade på min kropp och gick och vilade en  stund under dagen.
 
Beroende på vart man befinner sig i din relation till sig själv just nu så kan man märka effekt snabbare eller långsammare. Syftet är att öka det positiva självprat med sig själv. Och därmed också sina positiva känslor inför sig själv. Efter 1 vecka eller mer kan man börja märka att man börjar automatiskt ge sig själv  mer beröm och uppskattning mer under dagen eller/och att det blir lättare att hitta saker att uppskatta.
 
OBS!
Var uppmärksam på att också märka om du får motstånd under denna övning, via negativa känslor och tankar som slår tillbaka.  Det är aldrig meningen att vi ska slåss och undan trycka våra känslor eller tankar. Om man gör denna övning ifrån ett tillstånd som vill kriga emot de negativa känslorna och tankarna så kommer denna övning bli tung och kännas som en kamp.
Var därmed uppmärksam på vad man upplever under denna övning. Uppkommer negativa tankar/känslor gör då fred med dessa  först innan man gör denna övning.. Hur kommer man veta att man gjort fred med dom? Genom att de lugnat ner sig och det känns inte kämpigt på samma sätt att lägga fokuset på det positiva, att lägga fokus på det positiva går nästan automatiskt sen. Och man utgår ifrån ett tillstånd av fred och att man bara väljer att fokusera på det positiva för att man vill ge dig själv det, inte för att kämpa emot det negativa.  
Var inte heller falsk och ge dig beröm över saker du faktiskt inte tyckte var bra. Var sann mot dig själv.
 
 
Relaterade inlägg: "Att inte kunna ta emot kärlek",  "Om acceptans", "Att hantera känslor"