ÖVNING - TYCK OM KROPPEN

 

Att inte tycka om sin kropp är ett tankesätt, ett mentalt mönster och ett mentalt fokus. Det går inte fixa inre mentala processer via att ändra nått i det yttre. Det mentala fokuset sitter på insidan och måste därför förändras via insidan. Yttre förändringar ger oftast bara tillfälliga kickar och ens inre sår börja uttrycka sig på andra sätt istället. Det kan även i många fall finnas emotionella sår bakom sin dåliga relation med sig kropp. Dessa sår är tyngre än tankarna och ligger som grund för tankar. Så genom att  lös upp  emotionella sår innan man gör denna följande övning är viktigt.

 

 
Gör denna övning varje dag i minst 5 minuter till att börja med, du kan dela upp dessa 5minuter i 2min+3 min om du har svårt att hålla fokus. Desto längre tid du gör denna övning desto högre & snabbare effekt.
 
 
 
I början kan det komma att vara trögt. Tänk dig att detta tankemönster har byggts av dina hjärnceller som en stor motorväg i huvudet på dig. Om du ska börja skapa ett nytt tankesätt så kan det komma ta lite tid, detta är ingen "snabb fix", men en långvarig fix. Jag rekommenderar även att man undersöker de bakomliggande känslorna och hittar den negativa grundkänslan och tanken och går tillbaka i tiden för att se när detta programmerades i dig.
 
Syftet med denna övning är inte att ta bort eller ändra på det du inte tycker om, utan snarare att välja att lägga fokuset på det positiva istället och med tiden göra det till en mycket större motorväg en den gamla negativa vägen. Var bara medveten om när de negativa tankarna kommer och låt dom finnas och bara passera vidare. Du kan även ge dina negativa tankar omsorg och förståelse. Att undersöka hur de uppkommit och varför de uppkommit kan hjälpa till i denna process. Låt de bara passera sen utan att gå i krig med dom.
 
 
 
 
ÖVNINGEN
  • Skriv upp sådant som du faktiskt tycker om och tycker är bra med din kropp. Det kan vara de mest basala sakerna eller mer komplexa saker. T.ex: Jag tycker om att min kropp ger mig hörsel så jag kan lyssna på musik, höra röster och därmed hjälper mig att kommunicera. Jag tycker om mina ögon för att de ger mig syn att se. Jag tycker om min kropp för att den finns, för att den ger mig livet själv.
  • Under 5 minuter eller mer (du kan dela upp tiden) fokuserar du på att uppskatta dessa aspekter med din kropp som du faktiskt tycker om. Du kan stå framför spegeln och göra detta eller bara ligga avslappnad i soffan eller sängen. Tacka din kropp för dessa saker. Repetera dom i ditt huvud flera gånger. Tills att du känner någon slags positiv känsla. Syftet är delvis också att trigga dina positiva känslor inför din kropp.
  • Det man också kan göra är att känna acceptans, förståelse och omsorg inför kroppen. Du behöver alltså inte uppskatta den om det känns svårt, kärlek är så mycket mer än bara uppskattning. 
 
 

  Det är inte huvudet utan känslor styr vårt beteende och med ökade positiva känslor inför din kropp så kan man märka att man efter ett tag börjar behandla sin kropp annorlunda.

 

 Relaterade inlägg: "Skapa nya grundtankar", "Läka emotionella sår", "Acceptans".