Att tillfredsställa sina emotionella behov

För att kunna ge något till sig själv via sig själv behövs att du utforskar vad du egentligen vill ha i form av känslor. Det vi vill ha är oftast vissa känslor, utan känslor skulle vi inte agera alls. Om vissa situationer inte skulle ge dig något välbefinnande i nuet eller framtiden så skulle du inte gå efter dom. Vi vill uppleva några slags känslor.  Gemenskap/Bekräftelse/Trygghet/Frihet/Glädje/Värdefull/Mening/Värdig/Uppmärksamhet/Kärlek  o.s.v.
 
 
Hur tar man reda på vad man vill ha eller behöver?
  • Observera vad du dagdrömmer om.  Utforska hur dessa situationer skulle kännas för dig. utforska det känslomässiga behovet bakom denna dagdröm.
  • Utforska dina önskningar och drömmar. Gå in i dessa drömmar och upplev hur de skulle kännas om det hände på riktigt. Utforska känslorna som du upplever då.
  • Utforska de "negativa" dagdrömmar eller tankar du har som du egentligen inte skulle vilja hände i verkligheten men som ändå påvisar en viss känsla som ändå är önskvärd. Jag menar inte tankar som är starkt kopplade med dina rädslor, där rädslan försöker få ett uttryck,  utan jag menar mer dagdrömmar som du har en viss rädsla för men som även skulle kunna påvisa ett emotionellt behov. Te.x tankar/dagdrömmar om att hamna i en olycka där andra kommer och räddar dig, kan påvisa ett behov av omsorg, känna sig sedd, bekräftelse o.s.v.
  • Var sann. Det kan finnas önskningar och drömmar du försöker gömma, sådant som du kanske skäms för. Önskningar som kanske inte skulle vara önskvärda i din familj eller umgänge men som du ändå känner du vill ha.
.
 
 
 
 
Du behöver inte gå och vänta på att något ska dyka upp i ditt liv,du kan faktiskt ge dig själv vad du vill ha via dig själv och släppa det yttre lite mer fritt. Detta betyder absolut inte att man ska stanna i destruktiva situationer, snarare tvärtom. Gå ifrån "dåliga" situationer och ge dig själv det du behöver. Hålla dina armar öppna för att ta emot ifrån yttre och vara redo om en möjlighet ges, men du ska inte behöva gå och tvinga (kämpa) fram saker ifrån andra och världen. Du kan få det redan nu ifrån dig själv. Ibland kan det du ger till dig själv nästan kännas bättre än om det du velat ha sedan händer.
 
Välj EN känsla i taget att fokusera på som du känner störst behov utav  just nu och som kanske uppkommer flera gånger när du undersökt dina drömmar och önskningar.
 
Hur man ger sig själv vad man vill ha via sig själv?
  • Sätt undan  10-20 minuter då du sätter dig ner ensam någonstans och medvetet försöker trigga denna känsloupplevelse. Du ger dig denna känsla du vill ha nu även fast det yttre kanske inte ger dig den. Du kan göra detta via att medvetet fantisera och dagdrömma.
  • Du kan också trigga känslorna via att förändra ditt tankesätt och medvetet varje kväll innan du somnar  fokusera på saker i ditt yttre som faktiskt till en viss grad kan få dig att känna dessa känslor.  Efter ett tag kommer du automatiskt lägga märker till sådana saker under dagen. Detta sätt pratas det mycket om inom positiv psykologin och har bevisad effekt på ens välbefinnande (det är som en tacksamhets dagbok, fast du kan byta ut tacksamhet mot vilken annan känsla som helst nu).
  • Om det är te.x glädje du vill uppleva så kan du skriva en glädjedagbok varje kväll, där du skriver ner 3 saker varje dag som ändå glädjer dig. Detta gör att man sakta men säkert börjar ändra fokus och till sisst upplever mer glädje.
  • Lyssna på musik eller se på någon film som triggar vissa känslor du vill ha.
  • Ge ditt inre barn det du vill ha eller behöver. Fantisera att du går tillbaka i tiden och möter dig själv som liten. Ge dig egna inre barn allt det den vill ha och behöver.
 
 
 OBS!
Se till att hantera dina negativa känslor ifrån de yttre omständigheterna innan du går in i denna process. De kan annars komma att stoppa dig. Kanske känner du dig sviken och besviken att livet inte ger dig det du vill ha just nu. Det kan även vara så att du har emotionella sår som kan behöva läkas innan du kan uppleva det du vill.  Läs inläggen om ovillkorlig acceptans, läka emotionella sår, hantera känslor och skuggor.
 
 
 
 
Relaterade inlägg: "om acceptans", "Ens mörka sida - sin skugga", "läka emotionella sår", "Övning - Inre barn", "Att vara självisk"