Att acceptera sig själv

 
 
 
Konsten att kunna acceptera sig själv med ovillkorlig acceptans är något väldigt läkande och befriande. Det är nått av det mest kärleksfulla du kan ge till dig själv, att ovillkorligt kunna acceptera alla aspekter utav dig precis som du är. Att släppa dig själv fri.

Acceptans får dig vara sann mot dig själv, den får dig att känna inre frid, den får dig att vara fullt närvarande i detta ögonblick, den ger dig ett inre lugn och trygghet. Med ovillkorlig acceptans slutar du kriga med dig själv. Ovillkorlig acceptans går hand i hand med mindfullness och även självmedkänslan. Acceptans är något som de flesta terapier andvänder sig mer eller mindre utav. Men en terapi som använder acceptans mycket i sin terapiform är den "nya" terapin ACT (Acceptance and Commitment Terapy).

Det finns en stor blockering för ovillkorlig acceptans, det är rädslan för smärta. Det är nämligen så att ibland för att uppleva ovillkorlig acceptans så kan det göra ont. Det kan ibland vara smärtsamt att känna det man känner, tänka det man tänker, göra det man gör, vara den man är. Och i regel är vi rätt duktiga på att fly allt som är jobbigt. Man måste vara modig. Modig nog att kunna gå in i tornadon av känslor istället för att fly den. Och det finns en del som hellre tar sitt egna liv än att gå in i raka vägen in i alla känslor och tankar. Ibland måste alla flyktvägar vara förbrukade och man måste vara så trött på att strida emot att man till sist (ger upp) accepterar. Men så långt vill jag inte att det ska behöva gå för någon innan de upptäcker den ovillkorliga acceptansens väg.


Vad är ovillkorlig acceptans?
Det betyder att du tar det som det är, du är villig att ta verkligheten som den är just nu. Du är villig att se din sanning i detta nu. Du är villig att leva med det. Det betyder att du låter det vara, du låter det finnas, du släpper det fritt, du släpper kontrollen. Du är villig att leva med istället för emot något. Du försöker inte att fixa eller förändra något. Du accepterar det utan villkor. Men det i sig betyder inte att du blir handlingsförlamad eller att du tycker om det.

Acceptans gör att du tar kontroll över det som du faktiskt kan kontrollera och släpper det andra. Du rullar med dig själv och livet istället för emot. Från en ståndpunkt av acceptans kan vi inse verkligheten som den är och börja agera. En person som te.x har ett destruktivt beteende utav något kan sällan komma ur detta beteende om de inte accepterar och inser att de faktiskt har ett destruktivt beteende.

Men ibland kan även acceptans innebär även att acceptera att du inte kanske accepterar något. Att försöka tvinga sig själv att acceptera saker man inte accepterar är inte speciellt kärleksfullt, tvång och kontroll är inte kärlek det är oftast rädsla. Kan du inte acceptera något med dig själv eller livet, så acceptera att du inte accepterar.


Vad händer när vi inte accepterar
Det kan få oss att stanna i destruktiva relationer, situationer, rutiner och vanor. Det kan få oss att försöka fly genom att te.x själv medicinera, jobba överdrivet mycket, tröstäta, kolla på överdrivet mycket tv eller spela överdrivet mycket spel, shoppa överdrivet mycket o.s.v. I relationer kan de göra oss kontrollerande och manipulerande, undvikande och falska.Det kan vara högst destruktivt i sina former och det är väldigt utmattande.

Att gå runt som vår egna värsta kontrollant tar energi och fokus ifrån mycket annat i livet, du är då ständigt på din vakt, ständigt i krig.


Tips!
Hur ökar man sin acceptans

Det kan vara svårt ibland att acceptera sig själv, därför är det bra att börja fokusera på aspekter hos en själv som man redan accepterar och som är lättare att acceptera. Efter ett tag kan detta bilda en så kallad 'snöbolls' effekt som gör det lättare att acceptera även andra aspekter. Så börja med det lätta och ta ett steg i taget uppåt. Detta är inte något man gör bara en dag, en vecka, en månad, ett år, det handlar mer om att utveckla ett nytt tankesätt som alltid är där för en.
Jag vill även tipsa om en väldigt bra bok om acceptans som heter 'Att leva ett liv inte vinna ett krig' utav Anna Kåver.

Några viktiga verktyg i sin väg mot ett mer accepterande förhållningssätt:

Självmedkänsla
Självmedkänsla är något som kan hjälpa dig acceptera dig själv och ditt liv mer. Jag har skrivit ett specifikt inlägg om detta.


Affirmationer Affirmationer handlar om att upprepa en mening eller ord. En affirmation kan sägas ut högt eller bara sägas i huvudet, vilket som passar en själv bäst. Man formulerar en mening som ska vara i nutid och upprepar denna i X antal gånger. tex: "Jag accepterar att jag känner smärtsamma känslor nu" "Jag accepterar min kropp som den är" etc.
Meningen kan gärna upprepas tills det att man känner det man vill känna, i detta fall acceptans. Syftet är att trigga i gång känslor, känslor funkar nämligen som klister i våra hjärnor och klistrar fast denna tanke hårdare i vårt minne och undermedvetna. Men det är okej om inga känslor kommer de första dagarna man praktiserar detta, det kan ta ett tag. Var uthållig. Gör det till en daglig vana att utföra affirmationer.

Mindfulness Acceptans och mindfulness går hand i hand med varandra. Det är en handling av omsorg inför sig själv att utöva mindfulness. Lägg upp en plan som passar dig för hur ofta, när och hur du skulle kunna tänka dig att praktisera mindfulness. Det finns mängder utav böcker och artiklar där ute som går in djupare på mindfulness och ger konkreta tips på hur du utför detta. Länkar två sidor här, men googla gärna själv också.
Stresscoachen - mindfulness övningar
Verksam Psykologi - mindfulness övningar


.
 
 
 Relaterade inlägg: "Ens mörka sida -sin skugga", "Övning-ovillkorlig acceptans", "Hur blir man Modig?", "Att hantera känslor", "Övning-skapa fred med din skugga", "Hur din skugga kontrollerar dig"
  
Boktips: Att leva ett liv inte vinna ett krig - Anna Kåver